Header

Counter

We leven nu eind 2015 en  we wonen vanaf begin 1988 onder de “rook” van ‘s-Hertogenbosch, dus alweer bijna 28 jaar. Het bevalt ons in dit rustige dorp prima. We hebben een gezellig huis met een mooie tuin. Margriet houdt erg van tuinieren. Een aantal foto's zijn op haar pagina te zien om jullie een idee te geven hoe mooi zij de tuin gemaakt heeft. Ik ben er alleen voor het zware werk.
Het was even wennen voor ons “Hollanders”. Maar de gastvrijheid van de Brabanders, de omgeving en het jaarlijkse carnaval deden ons Wijk aan Zee en IJmuiden gemakkelijk vergeten. Engelen is landelijk gelegen, groen, gezellig en rustig. Voor uitgaan en winkelen hebben wij ‘s-Hertogenbosch op maar 7 autominuten rijden. Door de goede treinverbindingen is de rest van Nederland snel en makkelijk bereikbaar.
In 2000 kochten we ons eerste bootje. Een sloep met de ludieke naam "Blauwe Druif" vanwege de blauwe kleur van de boot. In die tijd was een sloep nog een bezienswaardigheid en waar we ook kwamen… we hadden veel bekijks. Omdat we ook wel eens tot op het bot nat geregend zijn en we meer wilde dan alleen met mooi weer varen besloten we om in 2002 een andere boot te kopen.
Dat werd een Bavaria 44. Een flinke zeilboot van bijna 14 meter met als ligplaats Benalmadena (vlakbij Malaga) in zuid Spanje. Na een aantal jaren besloten we om van haven te veranderen. Het werd Almerimar. Een haven in de buurt van Almeria in het zuidoosten van Spanje. Toen we er na een aantal Middellandse zee reizen achter kwamen dat Margriet steeds zeeziek werd en het niet, ondanks allerlei middeltjes (druppeltjes, acupressuur, pleisters etc., niet verbeterde besloten we om de boot te verkopen. Op 1 maart 2007 is de Bavaria verkocht.
En dan heb je opeens geen boot meer. Het begon te kriebelen, we misten het water. Op de Hiswa zagen we een leuke 2de hands Antares. Een leuk bootje met kajuit. De Mirach I. (Mirach is een heldere of helderste ster in het sterrenbeeld Andromeda). Dus met regen konden we droog zitten en er kon zelfs op geslapen worden. Na een paar tochtjes kwamen we er achter dat de boot wel erg klein was en gingen we alweer opzoek naar een iets grotere omdat de wat langere tochten niet echt comfortabel zouden zijn. En we wilden dat juist wel.
Het werd de Mirach II. Een boot van 10 meter met 2 grote Volvo motoren (340 pk) waarmee een snelheid gehaald kon worden van ruim 45 km/uur. Met die snelheid varen was niet comfortabel en het mag maar op een beperkt deel van onze waterwegen, dus dat deden we hoogst zelden. De boot was ruim, sportief, degelijk gebouwd met een goede uitstraling. De bedoeling was dat we daarmee de komende jaren door het land zouden trekken en via rivieren en kanalen zelfs het buitenland kunnen bezoeken. In 2009 hebben we een rondreis door België gemaakt. We hebben daar o.a. gevaren over de Leije, Oude Leije, Maas etc. en in 2010 een rondreis van bijna 5 weken. Gevaren over de Maas door België en Frankrijk en via de Moezel naar de Rijn bij Koblenz. Vandaar over de Rijn naar de jachthaven in Kerkdriel. In totaal 1350 km en 127 sluizen. Dat laatste was hard werken voor Margriet. Gelukkig heeft ze niet veel last gehad van haar linker pols (zie het auto-ongeluk hieronder).
In 2011 konden we de Mirach II inruilen voor een iets grotere boot. En nu hebben we de Sirius (de helderste ster aan het firmament in het sterrenbeeld Orion). Het is een Bayliner van 12 meter met een motorvermogen van 2 x 270 pk. Een ruime boot met genoeg ruimte om ook onze kat mee te nemen als we wat langere reizen gaan maken.

sloep
Onze eerste...de Blauwe Druif
Bavaria
Op onze zeilboot varende voor de zuid Spaanse kust ter hoogte van Benalmadena (bij Malaga)

Mirach

De kleine Mirach op de trailer opweg naar de kraan en het water

Mirach2Mirach21

De grote Mirach

Sirius

Onze laatste ... de Sirius, hier varende op de Maas. In maart 2017 verkocht. We zijn bootloos.

Ongeluk

Bovenstaande overkwam ons op 2 maart 2008 op 5 minuten rijden van ons huis. We kwamen uit Amstelveen waar we een fijne avond met vrienden hadden doorgebracht. Beide auto's reden ongeveer 80 km/uur dus de klap was enorm. Na de klap vloog de auto op de voorgrond in brand en stak onze auto ook aan. Gelukkig konden we op tijd de auto verlaten. Vervolgens met een ambulance naar het ziekenhuis waar bleek dat Margriet haar linkerpols had gebroken.

Mijn liefhebberijen/hobby's:

Aan deze hobby spendeer ik de meeste vrije tijd behalve als het mooi weer is. In de zomermaanden zit ik liever in de tuin met een goed boek of indien mogelijk (helaas alleen in de wat langere vakanties) op onze boot.

Voor het opslaan van de enorme hoeveelheid aan data gebruik ik het Nederlandse software pakket Hazadata. Zie hiervoor de andere pagina's. Detail info, voor zover mogelijk, wordt zonder kosten op aanvraag verstrekt.

Favoriete Nederlandse schrijvers zijn o.a. Leon de Winter, Jan Wolkers, Harry Mulisch, Kees van Kooten, Simon Vestdijk. Ook lees ik werk van buitenlandse auteurs, o.a. Robert Ludlum, Frederick Forsyth, Johannes Mario Simmel en Gunther Grass. Verder lees ik veel over WOII en ook thrillers behoren tot mijn favoriete boeken.. Laats gelezen boek over de oorlog: Oskar Schindler. De biografie en het ware verhaal achter de SchindlerLijst (2008).

Boeken gelezen in 2009 o.a.: De Millennium Trilogie door Stieg Larsson, Haar naam was Sarah door Tatiana de Rosnay, De ondergang van Napoleon en het congres van Wenen door Adam Zamoyski, Salieristraat no 100 door Mirjam Rotenstreich, Het lot van de familie Meijer door Charles Lewinsky

Boeken gelezen in 2010: Sneeuwval door Tess Gerritsen, Schaduwkant door Ruth Newman, Suikerdood door Unni Lindell, In het Niets en Terugkeer naar Brighton door Robert Goddard, Tirza door Arnon Grünberg, Twee vrouwen door Harry Mulisch (2de keer), Wortels in de lucht door Ruth Lavie-Jourgrau, Om erger te voorkomen door Nanda van der Zee, En alles ging aan Flarden door Klaartje de Zwarte-Walvisch, Selma de vrouw die Sobibor overleefde door Ad van Liempt, Ik overleefde voor mijn kind door Clara Rojas, Rechteloos door David Baldacci.

En in 2011 gelezen: De Aanklager en Onschuldig door Scott Turow, De Eenzaamheid van de Priemgetallen door Paolo Giordano, Voorbij de Blauwbrug door Joosje Lakmaker, Blauwe Maandag door Nicci French, Grijze Zielen door Philip Claudel, Vergelding door Jilliane Hoffman, Volgelman door Mo Hayder en als laatste Hitlers Geschenk door Jean Medawar en David Pyke (Een vreemde titel. Het gaat over Duitse wetenschappers die Nazi Duitsland in de jaren 30 ontvluchtte en zich o.a. in Engeland en in de USA vestigden. Dus een geschenk van Hitler aan die 2 landen).

De films gemaakt tijdens vakanties en op verzoek gemaakt voor familie en vrienden voorzien van tekst, muziek en de slechte delen eruit gemonteerd is een hobby die heel veel tijd vraagt. Een hobby die alleen in de periode van lange avonden wordt uitgevoerd. Laatste films: Trouwfilm van mijn neef Peter Verwaijen en Natalie Landsaat in Alasio, Italie en het afscheid van een regio bestuurder bij de Zonnebloem.

Wij kijken heel selectief TV. Engelse en Scandinavische Politieseries hebben onze voorkeur en natuurlijk af en toe een goede film. Wij zijn geen spelletjes kijkers.

Klassieke muziek heeft mijn voorkeur. Ik hou vooral van piano-en vioolmuziek. Chopin, Schubert, Mozart, Tchaikovsky en Beethoven zijn mijn favoriete componisten. De laatste jaren ben ik van opera's gaan houden; vooral van Verdi (Aida, Il Trovatore, Luisa Miller en Otello),Puccini (Tosca), Bellini (Norma) en Pietro Mascagni (Iris en Cavellaria Rusticana). Een absolute fan ben ik van de operazangeres Nelly Miricioiu. Door haar ben ik van opera's gaan houden. Sinds 1979 ben ik heel goed bevriend met haar.

Ook luister ik graag naar jazzmuziek, dixieland en het modernere genre.

nelly1Nelly in een van haar rollen.

Zij is een van de beste sopranen ter wereld. In het voorjaar van 2004 is zij te zien en te horen als zij de hoofdrol speelt in de opera Norma. Deze opera werd uitgevoerd in Amsterdam in de Stopera. Over haar en haar programma staat heel veel op het internet. Voor meer informatie kun je op haar onderstreepte naam (hierboven) klikken.